Hoe krijg ik toegang tot de beschikbare online content: tijdschriftartikelen, e-books en databases?

Indien wij een abonnement op de content hebben, kun je u op de volgende manieren de online content benaderen:

1. Via een vaste PC in het Erasmus MC of EUR.

2. Binnen het Erasmus MC inloggen op het draadloze netwerk:
– Medewerkers: Erasmus MC (met microsectienummer en wachtwoord).
– Studenten: maak gebruik van Eduroam (benader de ICT afdeling voor vragen) of Hotspot en daarna in te loggen via de EZproxy.

3. Via MijnWerkplek van het Erasmus MC. (Meer informatie op het intranet van het Erasmus MC).

4. Log in via de proxyserver:
Medewerkers: kies Erasmus MC > log in met microsectienummer en wachtwoord.
Studenten: kies voor Erasmus Universeit en loggen in met ERNA account.

Personen die geen microsectienummer of ERNA-id hebben (m.a.w. die niet werken of studeren aan het Erasmus MC) kunnen binnen het Erasmus MC geen gebruik maken van de online content. Hiervoor kunt u naar de (fysieke) Universiteitsbibliotheek van de EUR gaan.

Kan ik boeken lenen van de Universiteitsbibliotheek, ISS of Rotterdamsch Leeskabinet?

Per 1 december 2017 heeft de Medische Bibliotheek geen fysieke collectie meer. U kunt in de online Catalogus e-books zoeken (klik hier om e-books te zoeken via de catalogus of klik hier voor een overzicht van onderwerpen).

Studenten Erasmus MC/EUR kunnen met hun EUR-collegekaart boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek (UB), Rotterdamsch Leeskabinet of ISS. Voor meer informatie, zie de website van de UB.

Medewerkers Erasmus MC kunnen boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek (UB), Rotterdamsch Leeskabinet of ISS, nadat zij bij de UB een lenerspas hebben opgevraagd.

Waarom krijg ik geen toegang tot een e-book?

Vanaf een PC in het Erasmus MC

1. We hebben het e-book niet aangeschaft.
Al onze e-books staan in de online catalogus. Wanneer wij toegang hebben ziet u het vaantje E-book bekijken de tekst Held by: Erasmus University.
Zouden we volgens de catalogus toegang moeten hebben, dan kunt u een e-mail sturen naar de afdeling Acquisitie (acquisitie.mbib@erasmusmc.nl) met de titel van het e-book.

2. Het e-book laadt niet in de browser. Vooral boeken bij EBSCOhost laden niet altijd goed in Internet Explorer. In dit geval kunt u een andere browser (Firefox, Chrome) gebruiken.

Vanaf een andere werkplek/laptop

1. U logt in bij het Erasmus MC netwerk, via Mijn werkplek of via de EZproxy.

2. We hebben het e-book niet aangeschaft.
Al onze e-books staan in de online catalogus. Wanneer wij toegang hebben ziet u het vaantje E-book bekijken de tekst Held by: Erasmus University.
Zouden we volgens de catalogus toegang moeten hebben, dan kunt u een e-mail sturen naar de afdeling Acquisitie (acquisitie.mbib@erasmusmc.nl) met de titel van het e-book.

3. Het e-book laadt niet in de browser. Vooral boeken bij EBSCOhost laden niet altijd goed in Internet Explorer. In dit geval kunt u een andere browser (Firefox, Chrome) gebruiken.

Waarom krijg ik geen toegang tot een online tijdschrift / artikel?

1. We hebben geen abonnement op het artikel. Via de Tijdschriftenlijst kunt u controleren of we wel of geen abonnement op een tijdschrift hebben.

2. Benadert u het artikel vanaf een andere werkplek of vanaf huis?
Dan logt u in via MijnWerkplek  (Erasmus MC) of via de EZproxy.

3. Indien we volgens de online Tijdschriftenlijst wel toegang zouden moeten hebben, kunt u dit doorgeven aan de afdeling Acquisitie: acquisitie.mbib@erasmusmc.nl